Reflex-integratie

Aan de basis van de motorische ontwikkeling staan de primaire (neurologische) reflexen. Dit zijn de onbewuste bewegingen die elk kind voor en vanaf de geboorte maakt en bij doorontwikkeling een startpunt vormen voor een nieuwe ontwikkelingsfase. Denk bijvoorbeeld eens aan het wiebelende nekje van een baby’tje. Met behulp van de Hoofd Rechting Reflex wordt dit hoofdje steeds steviger, en op het moment dat het baby’tje zelf het nekje bewust omhoog kan houden is het kindje in staat om te oefenen met het omrollen en het zitten. Elke reflex die bewust in het brein wordt opgenomen zorgt voor de start van een nieuwe ontwikkeling.

De motorische ontwikkeling doorloopt een aantal fasen:

  • reflexfase ( de onbewuste bewegingen )
  • slurffase ( het omrollen en tijgeren van een baby)
  • symmetriefase ( het vastpakken met twee handen tegelijk)
  • lateralisatiefase ( linkerkant en rechterkant van het lijf doen verschillende bewegingen, denk maar aan kruipen, lopen en huppelen)

Al deze fasen dienen voldoende doorlopen te worden om tot een goed motorisch bewegen te komen. Dit geldt zowel voor de grove als voor de fijne motoriek. Het doorlopen van deze fasen gebeurd 1 voor 1 maar ook tegelijkertijd. Het een vloeit vaak over in het ander. Over het algemeen kan gezegd worden dat wanneer een kind de laatste fase goed doorlopen heeft; het in balans is en dan werken niet alleen de beide kanten van het lijf samen maar ook de beide hersenhelften.

Niet geïntegreerde reflexen, wat nu?

Wanneer er een verstoring is opgestreden in deze ontwikkeling en er restanten van reflexen achterblijven veroorzaakt dit een soort kettingreactie in de hele motorische ontwikkeling en kan het tot gevolg hebben dat in de uiteindelijk laatste fase, de samenwerkende fase, hiaten zijn ontstaan. Dit wordt zichtbaar wanneer kinderen van een jaar of 8/9 jaar nog niet kunnen huppelen of veel moeite hebben met zwemles. Of nog geen kruisende bewegingen kunnen maken. Bijvoorbeeld met de linkerhand, de rechterknie aantikken.

Naast het behandelen van motorische problematiek zijn Esmee en Karin ook gespecialiseerd in reflex-integratie.

Zij hebben beiden level 1, 2 en 3 van de RMT (Rhythmic Movement Training van Moira Dempsey) gevolgd bij Lenny Zuijderduin. Tijdens het motorisch onderzoek nemen zij ook de diverse reflexen mee dit ervoor kunnen zorgen dat de motoriek verminderd tot ontwikkeling komt.
Wanneer een reflex, of meerdere reflexen, nog actief is zal er een intensief maar effectief oefenprogramma worden opgesteld om deze reflexen alsnog te laten integreren. Zo komt ook de (motorische) ontwikkeling weer op gang.